Een smoothie met bevroren fruit maken?

hoe maak je een bevroren fruit smoothie

Dit zijn mogelijk vragen die bij je opkomen wanneer je een smoothie recept vindt. Fruit is niet altijd in het seizoen en dus vers niet altijd te vinden, of bijvoorbeeld heel zuur. Bovendien is diepvries fruit over het algemeen een stuk goedkoper dan vers fruit. Maar kan bevroren fruit in je smoothie wel? Misschien maak je je zorgen over je blender, of deze dit harde fruit wel aankan. Of je vraagt je af of het wel net zo gezond en lekker is. Misschien is het zelfs beter. Hier vind je alle antwoorden op je vragen.

Inhoudsopgave

Bevroren fruit in je smoothie, kan dat?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, bevroren fruit kan prima in je smoothie. Sterker nog, er zijn flink wat voordelen aan bevroren fruit in je smoothie. Daar komen we zo op terug, want er zijn wel 2 puntjes om op te letten als je bevroren fruit voor je smoothie wilt gebruiken. Namelijk: – De kwaliteit van je blender. Een goedkope blender kan echt niet zoveel hebben als een dure, moderne blender met verschillende standen. Het zou dan dus kunnen zijn dat de messen beschadigd raken of simpelweg niet stevig genoeg zijn om de bevroren blokken daadwerkelijk fijn te malen. Je kunt er dan wel voor kiezen om het fruit iets te laten ontdooien en dan alsnog te proberen. – De smaak. Bevroren fruit is een prima alternatief wanneer je bepaald fruit niet in het seizoen kunt krijgen, dus bijvoorbeeld in de winter. Maar er gaat natuurlijk weinig boven verse Hollandse aardbeien bijvoorbeeld, de smaak van de bevroren versie is lang niet zo zoet. Maar er zijn vooral veel voordelen aan bevroren fruit in je smoothie.

De prijs van bevroren fruit

Bevroren fruit is over het algemeen een stuk goedkoper. Daarvoor lever je vaak dus wel wat in op smaak, maar je krijgt wel meer waar voor je geld.

Is vers fruit gezonder?

Vers en diepvries fruit zijn beide heel gezond. Sommige mensen zullen zelfs beweren dat ingevroren fruit een stuk gezonder is, omdat het direct wordt ingevroren. Hierdoor gaan essentiële vitamines niet verloren, omdat het transport naar de supermarkt of markt pas daarna plaatsvindt. Bij veel fruit (en groente) gaat een deel van de vitamines verloren zodra het wordt geplukt. Hoe langer er tussen het plukken en eten zit, hoe meer vitamine er verloren gaat. Dit gaat nog sneller wanneer het fruit ook nog eens gesneden wordt. Het zou dus kunnen zijn dat er meer vitamines in je ingevroren fruit zitten.

Bevroren fruit en ijskoude smoothie

Een ander voordeel van bevroren fruit gebruiken voor je smoothie, is dat je smoothie meteen ijskoud is, zonder dat je bijvoorbeeld ijsblokjes toevoegt. Uiteraard ligt dit er net aan wat voor smoothie je maakt, hoeveel je hier daadwerkelijk aan hebt. Maak je een smoothie met roomijs, dan heb je dat ijs natuurlijk al en kan bevroren fruit er juist voor zorgen dat de smoothie zo dik is, dat je het pas kunt drinken als het een beetje gesmolten is.

Het gemak van bevroren fruit

Bevroren fruit is natuurlijk lekker makkelijk. Het is al voor je geschild en in stukjes gesneden, waardoor je gemakkelijk de juiste hoeveelheid aan fruit kunt pakken en de rest kunt bewaren. Je hoeft het niet meer te snijden en kunt dus ’s ochtends in een handomdraai een smoothie klaarmaken. Ideaal als je een gezonde maaltijd of snack wilt maken, maar echt geen tijd hebt om een hoop ingrediënten te snijden. Je kunt natuurlijk ingrediënten voorsnijden, maar wanneer je deze in de koelkast bewaard heb je ook het probleem dat de vitamines vervliegen en je smoothie een paar dagen later niet meer zoveel vitamines bevat als wanneer je het vers zou snijden. 

Bovendien kun je in de diepvries pakketjes maken, waarmee je het jezelf helemaal gemakkelijk maakt. Daar kun je bijvoorbeeld ook ingevroren kool of spinazie aan toevoegen voor een groene smoothie. Zo heb je kant en klare zakjes die je zo omkiepert in je blender en echt binnen een paar seconden omtovert in een heerlijke smoothie.

In conclusie

Kortom, bevroren fruit voor je smoothie gaat prima en maakt het maakproces juist heel gemakkelijk, snel en goedkoop. Het enige waar je mogelijk wat op inlevert is de smaak en je moet ervoor zorgen dat je een blender hebt die dat harde fruit ook daadwerkelijk fijn kan malen. Mis je toch wat smaak, maar heb je weinig tijd? Dan zijn er bepaalde vruchten die je niet hoeft te snijden, maar wel vers kunt toevoegen. Bijvoorbeeld bosbessen, frambozen of bananen die je alleen hoeft te pellen. Ook een handje spinazie of een aantal mini worteltjes voeg je er zo aan toe zonder te snijden. Zo kun je dus altijd een mix maken van vers en bevroren ingrediënten.

Delen

Meer posts

Van onze blog