Inhoudsopgave
De smoothie fiets: wat is het?
Smoothiefietsen en liefdadigheid
Mensen zijn vaak sneller geneigd om ergens aan mee te werken, als zij er zelf ook iets uithalen. Dit kan bijvoorbeeld een beloning zijn, of iets waar ze zelf plezier uit halen. Wanneer je geld wilt ophalen voor een goed doel, kan het dus helpen om er een leuke activiteit van te maken. Gewoon een bakje neerzetten en vragen om geld, heeft toch vaak niet het gewenste resultaat. Maar als mensen er zelf iets leuks voor terugkrijgen of ergens aan kunnen deelnemen, zijn ze sneller geneigd om even te komen kijken wat er te doen is. De smoothiefiets is dus een fantastische manier om meer geld op te kunnen halen voor jouw goede doel. Een aantal redenen:
– Bewustwording creĂ«ren
Smoothie fietsen trekken de aandacht en trekken mensen naar het evenement. Dit biedt een geweldige kans om bewustwording te creëren voor het goede doel dat wordt gesteund. De smoothies trekken vanzelf mensen aan, iedereen is fan van onze smoothiefietsen. Zodra anderen dan een rij zien en zien dat hier iets gebeurt, komen ze vanzelf even kijken wat er aan de hand is. Dan hoef je ze alleen nog maar toelichting te geven over het goede doel en hoe ze zelf bij kunnen dragen.
– Interactieve ervaring
Je bezoekers krijgen de mogelijkheid zelf actief aan iets mee te doen. Ze kunnen zelf een smoothie bij elkaar fietsen, en krijgen dus direct een beloning voor hun werk en inzet. Deze betrokkenheid en creatieve manier om bezoekers te trekken, zal de motivatie om te doneren vergroten.
– Creatieve inzamelingsactie
Er zijn verschillende manieren om daadwerkelijk donaties te vragen met de smoothiefietsen. Je kunt natuurlijk je bezoekers een vast bedrag laten betalen voor de smoothie, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook zelf een bedrag laten kiezen voor het smoothie fietsen. Dit kan ze stimuleren om een grotere donatie te doen, als ze de sfeer en het initiatief leuk vonden. Daarbij kun je er ook een wedstrijdelement van maken. Degene die als eerste een goede smoothie bij elkaar getrapt krijgt, wint een kleine prijs. Voor deelname aan de wedstrijd kun je dan een donatie vragen. Zelfs mensen die zelf niet zo’n smoothie fan zijn, zullen wellicht doneren wanneer ze zien dat jullie zo’n leuk evenement hebben opgezet als inzamelingsactie.
– Milieuvriendelijkheid
Smoothie fietsen passen goed bij milieubewuste initiatieven. Ze vereisen geen elektriciteit en verminderen de ecologische voetafdruk van het evenement. Dus vooral voor inzamelingsacties voor groene initiatieven, is het een leuke maar vooral ook educatieve manier van actievoeren. Je kunt mensen direct een stukje vertellen over de impact van fossiele brandstoffen en energie opwekken bijvoorbeeld.