Wij krijgen vaak de vraag of wij nog tips en aandachtspunten hebben voor het opzetten van een vitaliteitsweek of evenement bij een bedrijf. Wij helpen bedrijven vaak met het promoten van vitaliteit in organisaties. Hieronder staan enkele tips die vaak toepasbaar zijn.
Inhoudsopgave
1. Planning activiteiten
Heb je meerdere activiteiten gepland voor het promoten van de vitaliteit in jouw organisatie? Dan raden wij je aan deze zo dicht mogelijk bij elkaar te plannen. Laat bijvoorbeeld yoga cursussen en trainingen samen laten vallen op dezelfde dag of week. Dit zorgt ervoor dat het programma extra opvalt bij alle werknemers. Een ander belangrijk punt zijn de tijden waarop activiteiten gepland staan. Een smoothie smaakt veel beter in de ochtend en middag dan in de avond 😉 Maar een gezonde snack kan in de namiddag of avond weer prima. Tenslotte raden we je aan om te kijken welke dagen het drukst zijn op kantoor en op die dagen activiteiten te plannen.
2. Denk na over het doel
Een vitaliteitsweek organiseren is leuk om te doen, maar vraag jezelf wel af wat het resultaat moet worden of de doelstelling is. Het liefst maak je dit meetbaar.
Voorbeelden van doelstellingen en meetbaarheid:
- Werknemers bewust maken van persoonlijke fitheid
- Meetbaar: hoeveel werknemers doen mee aan een fit-check
- Werknemers bekendheid met bestaande vitaliteitsaanbod meten
- Enquete afnemen
- Promoot gebruik te maken van het bestaande vitaliteitsaanbod
- Meetbaar: Hoeveel procent maakt voor en na de campagne gebruik van een bedrijfsfietsenplan of -sportschool abonnement?
- Werknemers kennis laten maken met een nieuwe sport of activiteit
- Meetbaar: Het aantal aanmeldingen voor workshops
3. Vraag advies van ingehuurde partijen
Partijen die diensten aanbieden geven vaak geen advies of tips aan de opdrachtgever. Wij weten zelf uit ervaring dat er veel kennis is onder de verschillende standhouders- en bedrijven, maar zij vaak niet in durven te gaan op de eisen van de klant.
Wij adviseren je bij een offerte aanvraag de situatie uit te leggen en open te staan voor de aanbevelingen van dienstverleners. Op deze manier kan een dienstverlener niet alleen een service, maar ook een toegevoegde waarde bieden, voor een resultaat waar alle partijen achter staan.
4. Communicatie naar de werknemer
5. Maak het zo toegankelijk mogelijk
Smoothiefiets
Met onze smoothiefietsen promoot je vitaliteit in organisaties. Ideaal voor grote evenementen, tijdens lunches of op de werkvloer,
6. Betrek verschillende afdelingen
Zorg dat je bij grotere bedrijven ook het facilitair personeel (van externe partijen) betrekt bij je evenement. Het helpt om hun ook op de hoogte te stellen van het evenement. Stem bijvoorbeeld met de catering af die dag geen smoothies maken, maar een bordje neer te zetten dat medewerkers dit kunnen halen op de locatie waar de vitaliteitsactiviteiten zijn. Zo doet iedereen mee en voorkom je conflicten of frustratie tussen de afdelingen.
7. Maak gebruik van superpromoters
Het spreekwoord ‘als er een schaap over de dam is, volgen er meer` is ook toepasselijk bij het promoten van activiteiten binnen bedrijven. Voor het promoten van vitaliteit in organisaties geldt dit ook. Wil je zoveel mogelijk mensen mobiliseren met het meedoen van de activiteiten? Dan raden wij aan om superpromoters binnen het bedrijf bij de organisatie van het event te betrekken. Hun taak wordt is zoveel mogelijk collega’s aan te sporen om mee te doen met bijvoorbeeld een smoothie fietsen. Dit spreidt als een olievlek door het hele bedrijf gaan. Uiteraard moet de organisatie wel ook zelf meedoen met de activiteiten ;).